سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حکمت به درون انباشته از خوراک وارد نمی شود . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

ونزوئلا؛ از اعتراض خیابانی تا حمله مسلحانه


 

  • ونزوئلا؛ از اعتراض خیابانی تا حمله مسلحانه
    به گزارش مجله بین الملل صلح

    جهان > آمریکا - 2‌ ماه ناآرامی و درگیری در خیابان‌های ونزوئلا به حمله به ساختمان دادگاه عالی این کشور منجر شد؛ حمله‌ای که نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور این کشور، آن‌را یک حمله «تروریستی» خوانده است.

    صبح دیروز به وقت تهران و شامگاه سه‌شنبه به وقت محلی در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، دادگاه عالی این کشور هدف 4نارنجکی قرار گرفت که از یک هلی‌کوپتر پلیس پرتاب شدند. لحظات کوتاهی پیش از آن نیز صدای رگبار تیراندازی به سمت ساختمان دادگاه شنیده شد. بلافاصله ویدئوهایی هم از این لحظه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

    ساعتی بعد نیکلاس مادورو طی سخنانی از کاخ ریاست‌جمهوری اعلام کرد که هلی‌کوپتر پلیس ازسوی یکی از افسران پلیس دزدیده شده و در این «عملیات تروریستی» علیه دادگاه عالی مورد استفاده قرار گرفته است. او گفت در این حمله وزارتخانه‌های کشور و دادگستری نیز هدف قرار گرفته‌اند. در این حمله هیچ تلفاتی گزارش نشده اما مادورو گفت که در همان لحظه در ساختمان دادگاه عالی یک نشست عمومی در حال برگزاری بوده که در آن مردم عادی حضور داشته‌اند.

    همزمان با آنچه در کاخ ریاست‌جمهوری در جریان بود، ویدئویی در اینستاگرام منتشر شد که در آن یک افسر پلیس درحالی‌که 4فرد نقاب زده او را همراهی می‌کنند، مشغول خواندن بیانیه‌ای است. او که خود را «اسکار پرز» معرفی می‌کند، از مردم ونزوئلا می‌خواهد در مقابل «استبداد» قیام کنند. او گفت: «ما ائتلافی متشکل از نیروهای نظامی، افسران پلیس و کارمندان دولت هستیم که قصد داریم علیه این دولت جنایتکار قیام کنیم.» به گفته این افسر پلیس گروه آنها به هیچ حزب سیاسی وابستگی ندارد و آنها گروهی ملی‌گرا هستند.

    از سرنوشت این افراد و هلی‌کوپتری که در حمله استفاده شده هیچ اطلاعی در دست نیست اما مادورو که در سراسر ونزوئلا حالت آماده باش اعلام کرده، در نطق تلویزیونی‌اش گفت که نیروهای امنیتی این کشور «دیر یا زود سرانجام این افراد را دستگیر کرده و هلی‌کوپتر را پیدا می‌کنند.»

    • 2‌ماه درگیری؛ 70کشته

    دادگاه عالی یکی از نهادهایی است که طی 2‌ماه اخیر، یعنی همزمان با آغاز اعتراض‌ها علیه دولت ونزوئلا و درگیری‌های خیابانی، همواره مورد انتقاد مخالفان دولت مادورو بوده است. به گفته آنها آرای دادگاه عالی به تقویت جایگاه مادورو کمک کرده و باعث تضعیف پارلمان شده است. پارلمان ونزوئلا در کنترل گروه‌های اپوزیسیون و مخالفان دولت است.

    طی ماه‌های گذشته ونزوئلا در یک بحران گسترده سیاسی و اقتصادی غرق شده است. وضعیت بحرانی این کشور طی چند‌ماه مرحله به مرحله پیش رفت تا به سطح حمله دیروز رسید. افزایش بیکاری، فقر و نابسامانی اقتصادی بعد از اعتراض‌ها و تجمع‌های پراکنده، به اعتراض‌های گسترده در سطح خیابان‌ها در شهرهای مختلف ونزوئلا تبدیل شد.

    ادامه این اعتراض‌ها به درگیری میان معترضان و نیروهای پلیس رسید. در این مدت، روزی نبوده که خیابان‌های کاراکاس صحنه درگیری میان معترضان و نیروهای پلیس نباشد. تاکنون دست‌کم 70نفر قربانی درگیری‌ها شده‌اند. مخالفان دولت اعلام کرده‌اند قصد دارند تا زمانی که مادورو از قدرت کنار نرود و انتخابات زودهنگام را اعلام نکند، به اعتراض‌های خود ادامه دهند.

    مقام‌های امنیتی در دولت ونزوئلا معتقدند عاملان حمله مستقیما از سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) دستور می‌گرفته و عملیات‌شان در سفارت آمریکا در کاراکاس طرح‌ریزی شده است. مادورو پس از حمله دیروز در سخنان خود رئیس‌جمهور آمریکا را خطاب قرار داد و گفت که «فروپاشی» ونزوئلا موج جدیدی از آوارگان و پناهجویان را به راه خواهد انداخت که از موج پناهجویان در مدیترانه بسیار قوی‌تر است. او گفت: «رئیس‌جمهور دونالد ترامپ؛ گوش کن! مسئولیت‌ اینها با توست. دیوانگی‌های دست راستی‌های افراطی در ونزوئلا را متوقف کن.»

    بازنشر مطالب و اخبار گروه خبری

    پایگاه تحلیلی خبری صلح

    اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبریار صلح برای ما ارسال نمایید.

    خبریار صلح

    قوانین خبریار صلح

    1. در صورت تمایل اعلام نمایید تا اخبار و گزارش ها با نام خود شما منتشر گردد.
    2. شما می توانید از بخش خبریار صلح، اخبار و گزارش های خود را ارسال نمایید.
    3. شما می توانید اخبار و گزارش ها را به ایمیل solhkhabar@yahoo.com ارسال نمایید.
    4. لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
    5. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی اکیدا خودداری فرمایید.
    6. از ارسال کاریکاتورهای توهین آمیز یا تصاویر موهن اکیدا خودداری فرمایید.
    7. رعایت کپی رایت در مطالب ارسالی الزامی است.
    8. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربر خاطی بلافاصله حذف می گردد.

    گروه وبگردی و خبریار صلح